Mózg i Serce – Magiczny Duet – James.R Doty

 

James R. Doty w dzieciństwie poznał pewną kobietę imieniem Roth. Przekazała mu ona jak wykorzystać potęgę umysłu i moc serca by osiągnąć wszystko, czego zapragniesz. Jest on żywym przykładem na to, że to nie brednie. W książce „mózg i serce – magiczny duet” opowiada on historie swojego życia. Podczas czytania zaznaczyłem sobie najistotniejsze rzeczy jakie przekazał w swoim dziele. Na końcu podam również techniki medytacji polegającej na skupieniu i instrukcje do niej. Chciałbym cię uspokoić, że stosując te techniki nie przywołasz żadnego demona czy innego Freediego Kruegera. Jest to naturalna metoda polegająca na rozluźnieniu ciała i oczyszczeniu umysłu ze zbędnych myśli. Miłej lektury i satysfakcjonujących efektów z medytacji!

 

Poprzez stosowanie tych technik medytacji można regulować napięcie nerwu błędnego, a tym samym stan emocjonalny, tętno i ciśnienie krwi. Stajemy się bardziej skoncentrowani, uważni i spokojniejsi. Stymulują one układ odpornościowy, łagodzą stres, a nawet powodują obniżenie ciśnienia krwi.

Poprzez stosowanie medytacji rozwinie się w nas umiejętność panowania nad emocjami, odczuwania większej empatii, łatwiejszego nawiązywania i utrzymywania kontaktów z innymi ludźmi. Zaszczepia w nas optymizm. Dzięki temu zaczniemy zupełnie inaczej postrzegać siebie i otaczający nas świat.

Głowa ma potężną moc, ale pozwoli nam dostać to czego pragniemy, tylko wtedy, gdy najpierw naprawdę otworzymy nasze serce.

Zrób listę dziesięciu rzeczy, których pragniesz.

Możesz mieć wszystko czego zapragniesz, wyobrażając sobie, że to już jest twoje. Sprawy nie zawsze potoczą się tak jak sobie zaplanujesz, ale wszystko potoczy się tak jak powinno. Nic nie dzieje się bez powodu.

Jeżeli rozluźnisz ciało, oczyścisz umysł i otworzysz serce, łatwo możesz jasno określić swój zamiar.

Pamiętaj, że niezbędna jest praca i czasem będziesz musiał dłużej poczekać zanim niektóre założenia się spełnią. Jeśli naprawdę uwierzysz i będziesz ciężko pracował, urzeczywistni się wszystko to, co umieściłeś na liście. Musisz jednak działać. Nie możesz jedynie siedzieć w swoim pokoju. Będziesz przyciągał do siebie to co sobie zaplanowałeś i osiągniesz efekt, który sobie wyobraziłeś. W żadnym razie nie możesz myśleć o tym czego nie chcesz!

Mózg nie rozróżnia wyobrażeń od rzeczywistych doświadczeń. W drodze wizualizacji własnych sukcesów w przyszłości stopniowo przyzwyczajasz do nich swój mózg.

Poprzez wizualizacje wyryjemy sobie te obrazy w synapsach i komórkach kory czołowej. Jest to część płata czołowego odpowiadająca za funkcje wykonawcze człowieka takie jak: planowanie, rozumowanie, zapamiętywanie, podejmowanie decyzji. Wpływa regulująco na reakcje emocjonalne, pomaga w pokonywaniu złych nawyków lub w mądrych wyborach.

Trzeba bardzo ostrożnie precyzować zamierzenia, które mają się urzeczywistnić by nie dostać tego, co tak naprawdę nie przyniesie nam szczęścia.

Każdy z nas może zmienić swój mózg, sposób postrzegania świata, reakcje, nawet cały swój los. Niezbędny do tego jest konsekwentny wysiłek i intencje.

Medytacja oparta na skupieniu przyczynia się do doskonalenia zdolności koncentracji oraz umiejętności zapamiętywania i analizowania skomplikowanych zagadnień.

Warto wyrobić w sobie umiejętność podtrzymywania wiary w siebie i zaakceptowania faktu, że nie wszyscy chcą abyś osiągnął sukces.

Nie pozwalaj by definiowały cię okoliczności. Nie pozwalaj innym na określanie swojej wartości.

Umysł dąży do wyznaczania podziałów. Będzie nakłaniał do zachowania odrębności, do porównań, szukania różnic, sięgania po jak najwięcej, ponieważ zasoby znajdujące się w zasięgu ręki są ograniczone.

Serce natomiast pragnie tworzenia więzi i wzajemnego dzielenia się wszystkim, co mamy do dyspozycji. Chce nam pokazać, że między ludźmi nie ma różnic i że ostatecznie wszyscy jesteśmy racy sami. Serce ma własną inteligencję i jeśli nauczymy się z niej korzystać, będziemy mieć pewność, że otrzymamy to, czego pragniemy, ale tylko dzięki współdziałaniu z innymi.

Jeśli chcemy być szczęśliwi, powinniśmy dawać szczęście innym.

Jeżeli zależy nam na miłości, musimy ją okazywać innym.

Jeśli pragniemy radości, musimy sprawiać ją innym.

Jeżeli oczekujemy przebaczenia, sami musimy przebaczać.

Jeżeli chcemy pokoju, musimy go budować w otaczającym nas świecie.

Jeżeli chcemy wyleczyć własne rany, musimy pomóc wyleczyć je innym”

Można stworzyć wszystko czego się zapragnie, ale tylko inteligencja serca podpowiada co jest warte tworzenia.”

 

 

Pierwsza magiczna sztuczka Ruth

Uspokajanie ciała

 

 

1. Wygospodaruj czas na wykonanie tego ćwiczenia i znajdź spokojne miejsce, w którym nikt ci nie będzie przeszkadzał.

2. Zrezygnuj z ćwiczenia, jeżeli czujesz wewnętrzny niepokój albo zmęczenie, albo gdy zaprzątają cie inne sprawy. Nie przystępuj do ćwiczenia po spożyciu alkoholu ani po zażyciu środków uspokajających.

3.Posiedź spokojnie przez kilka minut i postaraj się wyciszyć, zanim zaczniesz ćwiczyć. Pomyśl, co chcesz osiągnąć poprzez ćwiczenie. Wyznacz sobie cel.

4. Zamknij oczy.

5. Zacznij od trzech głębokich oddechów – powoli wciągaj powietrze nosem i równie wolno wypuszczaj ustami. Oddychaj w ten spokój tak długo, aż sama czynność oddychania przestanie cię rozpraszać.

6. Uświadom sobie, oddychając równomiernie, pozycję, w jakiej siedzisz, i wyobraź sobie, że obserwujesz siebie z pewnej odległości.

7. Skoncentruj uwagę na stopach – rozluźnij palce i mięśnie śródstopia. Spróbuj sobie wyobrazić, że twoje stopy się rozpływają, i przez cały czas spokojnie oddychaj. Myśl tylko o palcach i o stopach. W razie dekoncentracji zacznij od nowa, czyli od rozluźnienia palców nóg i całych stóp.

8. Przejdź do odprężenia wyżej położonych partii ciała. Rozluźnij mięśnie łydek i ud.

9.Następnie rozluźnij mięśnie brzucha i klatki piersiowej.

10. Na kolejnym etapie skoncentruj się na uwolnieniu kręgosłupa od napięć i rozluźnij mięśnie, które biegną wzdłuż niego. Przejdź do mięśni ramion i szyi.

11. Na końcu rozluźnij mięśnie twarzy i głowy.

12. Staraj się przez pewien czas utrzymać ciało w stanie rozluźnionym, zwróć uwagę na przepełniający cię spokój. Uświadom sobie dobre samopoczucie. Na tym etapie możesz poczuć ogarniającą cię senność, a nawet zapaść w sen. Przyjmij to za normalny i pozytywny efekt. Będziesz potrzebował wielu ćwiczeń aby utrzymać stan rozluźnienia bez zasypiania. Uzbrój się w cierpliwość i okaż sobie wyrozumiałość.

13. Skoncentruj się następnie na sercu i skup uwagę na rozluźnieniu mięśnia sercowego, oddychaj spokojnie, powoli wdychaj i wydychaj powietrze. Zauważ, że twoje serce zaczyna bić wolniej.

14. Wyobraź sobie swoje ciało całkowicie odprężone. Oddychając głęboko i powoli, świadomie odczuwaj swój stan istnienia. Zwróć uwagę na ogarniające cię uczucie ciepła. Wielu osobom na tym etapie towarzyszy wrażenie unoszenia się w powietrzu i wszechogarniającego spokoju. Powoli nabieraj powietrze i równie wolno je wypuszczaj.

15. Zapamiętaj z pełną świadomością to uczucie odprężenia, całkowitego spokoju i przyjemnego ciepła.

16. Wolno otwórz oczy. Posiedź z otwartymi oczami przez kilka minut i nie myśl o niczym.

Spokojne, głębokie oddychanie i uspokajanie ciała to dwa początkowe etapy poprzedzające kolejny, którym jest uspokajanie umysłu.

 

 

Druga magiczna sztuczka Ruth

Uspokajanie umysłu

 

1.Rozluźnij ciało postępując zgodnie z poprzednią sztuczką: Uspokajanie ciała

2. Najpierw skoncentruj się na oddechu. Licz się z tym, że podczas oddychania będą ci napływać do głowy myśli, będą cię rozpraszać i mimowolnie zaczniesz się im poddawać. Wtedy od razu znów skup się na oddechu. Myśl o poruszających się nozdrzach.

3. Drugim sposobem na powstrzymanie wędrówki myśli jest mantrowanie, czyli wielokrotne powtarzanie słowa lub frazy, a trzecim – obserwowanie w skupieniu płomienia świecy, choć do tego celu można posłużyć się również dowolnym przedmiotem. Każdy powinien znaleźć sobie odpowiedni dla siebie sposób uspokajania umysłu.

4. Pamiętaj, że opanowanie umiejętności kontrolowania myśli wymaga czasu i wysiłku. Nie zniechęcaj się od razu. Przygotuj się na to, że nauka może potrwać kilka tygodni, a nawet dłużej, zanim będziesz zauważać wyraźne efekty.

5. Wykonuj to ćwiczenie codziennie przez 20-30 minut.

Nagrodą za uspokojenie umysłu jest przejrzystość myśli.

 

 

Trzecia magiczna sztuczka Ruth

Otwieranie serca

 

1. Rozluźnij całe ciało. ( Pierwsza magiczna sztuczka Ruth )

2. Skoncentruj się następnie na oddechu i spróbuj oczyścić umysł ze wszystkich myśli.

3. Skieruj uwagę z powrotem na oddychanie, gdy się zorientujesz, że myśli zaczynają zaprzątać ci umysł.

4. Oddychaj głęboko tak długo, aż całkowicie uwolnisz umysł od myśli.

5. Pomyśl o osobie, która w twoim życiu obdarzyła cię bezwarunkową miłością. Bezwarunkowa miłość nie jest miłością doskonałą ani wolną od bólu i cierpienia. Jest natomiast uczuciem, którym ktoś cię kiedyś obdarzył bezinteresownie albo darzył przez pewien czas. Jeśli nie znajdziesz w pamięci nikogo, kto cię kochał w taki sposób, pomyśl o kimś, kogo ty darzysz bezwarunkową miłością.

6. Posiedź chwilkę z uczuciem ciepła i spełnienia, które przynosi bezwarunkowa miłość, oddychaj spokojnie. Uświadom sobie moc tej miłości i ciesz się poczuciem akceptacji i zadbania, bo te dary otrzymujesz nawet mimo twoich wad i niedoskonałości.

7.Wybierz osobę, na której ci zależy, i z pełną świadomością wyznaj jej w myślach bezwarunkową miłość. Miej świadomość, że dar, który tej osobie przekazujesz, jest takim samym darem, jaki ktoś tobie ofiarował, i że dzięki niemu poczuje się ona otoczona troską i opieką.

8. Wyznając bezwarunkową miłość osobie, na której ci zależy, jeszcze raz pomyśl, jak się czujesz, kiedy ciebie ktoś taką miłość darzy i bez względu na wszystko cię akceptuje.

9. Znów sobie uświadom, jak się czujesz, ciesząc się czyjąś troską, opieką i miłością, niezależnie od swoich wad i niedoskonałości, i pomyśl o osobie, którą znasz, ale jest ci obojętna. Teraz z rozmysłem wyznaj jej bezwarunkową miłość. Otaczając ją tą miłością, życz jej szczęśliwego życia i jak najmniej cierpienia. Na chwilę zatrzymaj tę osobę w swoim sercu i wyobraź sobie jej przyszłość. Pomyśl o jej szczęściu. Naciesz się ciepłym uczuciem, które cię przepełnia.

10. Teraz pomyśl o kimś, z kim łączą cię trudne relacje i do kogo żywisz negatywne uczucia. Uświadom sobie, że często zachowania człowieka są konsekwencją jego przykrych doświadczeń. Postaw się w sytuacji tej osoby. Przyjmij ją jako istotę ludzką z wadami i niedoskonałościami, które czasem zmaga się z przeciwnościami losu i popełnia błędy. Pomyśl teraz o osobie, która obdarzyła cię bezwarunkową miłością. Zastanów się, jaki wpływ na ciebie miała jej miłość i akceptacja. Teraz wyznaj w myślach taką samą bezwarunkową miłość temu komuś, z kim łączą cię trudne relacje i do kogo żywisz negatywne uczucia.

11.Traktuj każdego, kogo spotkasz, jak osobę posiadającą wady i niedoskonałą, która tak jak ty popełnia błędy, podejmuje niewłaściwe decyzje i czasami wyrządza krzywdę innym, ale tak jak wszyscy zmaga się z rzeczywistością i zasługuje na miłość. Świadomie przekaż innym bezwarunkową miłość. W swoim umyśle otocz ich przyjaznym uczuciem i ciepłem, zaakceptuj takimi, jakimi są, bez względu na to, jak zareagowaliby na twoją miłość.

Najważniejsze, że potrafisz otworzyć serce. Z otwartym sercem tworzysz więzi z innymi i dzięki temu wszystko możesz zmienić.

 

Czwarta magiczna sztuczka Ruth

Precyzowanie zamierzeń

 

1. Usiądź w cichym pomieszczeniu i zamknij oczy.

2.Pomyśl o celu, który chcesz osiągnąć, albo o upragnionej rzeczy. Twoja wizja nie musi być ukształtowana szczegółowo. Ważne jest jednak, żeby ani cel, ani wizja  nie wyrządziły krzywdy innym i nie służyły złym zamiarom. Miej świadomość, że tą metodą możesz sobie pomóc w osiągnięciu swoich celów, ale możesz też zadać sobie ból i popaść w nieszczęście.

3. Rozluźnij całe ciało. ( Pierwsza magiczna sztuczka Ruth )

4. Skoncentruj się na oddechu i spróbuj oczyścić umysł ze wszystkich myśli.

5. Skieruj swoją uwagę z powrotem na oddychanie, kiedy się zorientujesz, że myśli zaczynają zaprzątać ci umysł.

6. Oddychaj głęboko tak długo, aż całkowicie uwolnisz umysł od myśli.

7. Pomyśl teraz o swoim celu albo o upragnionej rzeczy i przedstaw sobie siebie tak, jakby twoje życzenia już się spełniły. Staraj się zatrzymać tę wizje przez dłuższy czas i powoli oddychaj.

8. Poczuj pozytywne emocje związane z osiągnięciem swego celu albo spełnieniem życzenia. Poczuj zadowolenie z tego, że udało ci się zrealizować plan. Ciesz się dobrym samopoczuciem, którego doświadczasz z powodu osiągniętego celu.

9. Naciesz się przyjemnym stanem i satysfakcją z osiągnięcia celu, a potem zacznij konkretyzować swoją wizję. Pomyśl, jak wyglądasz, gdzie jesteś, jak odnoszą się do ciebie inni ludzie. Przedstaw sobie swoją wizję na tyle szczegółowo, na ile potrafisz.

10. Powtarzaj to ćwiczenie co najmniej 2 razy dziennie przez 10-30 minut. Za każdym razem zaczynaj od wyobrażenia sobie siebie po osiągnięciu celu. Pozostań z przyjemnymi uczuciami przez pewien czas. Ilekroć wywołujesz w myślach swoją wizję, uzupełniaj ją o kolejne szczegóły. Początkowo będzie mało wyrazista, ale im więcej razy wykonasz to ćwiczenie, tym klarowniej będzie ci się przedstawiać.

11. Zauważ przy każdym powtórzeniu ćwiczenia, że wizja nabiera wyraźniejszych kształtów, i wiesz, że wraz z nimi w twojej podświadomości zaczyna powstawać wyraźnie sprecyzowane zamierzenie. Pewnego dnia z niedowierzaniem stwierdzisz, że twój cel został osiągnięty, i uświadomisz sobie sposób, w jaki do tego doszło. Pamiętaj jednocześnie, że ważny jest sam cel, nie droga, która cię do niego prowadzi.

Jeśli intencja jest jasno sprecyzowana, wizja się urzeczywistni.

serce

serce

Post Author: Patryk Zielonka

6 thoughts on “Mózg i Serce – Magiczny Duet – James.R Doty

    Sonrisa

    (15 maja 2017 - 13:40)

    Mądry wpis. A sztuczki… muszę wyprobować!

      Patryk Zielonka

      (15 maja 2017 - 20:06)

      Polecam, bo coś w tym jest 😉

    JoAsia

    (15 maja 2017 - 14:12)

    Wyczerpująca instrukcja 🙂 Oddech najważniejszy, później można iść dalej. Warto wypróbować.

      Patryk Zielonka

      (15 maja 2017 - 20:07)

      Jasne, że warto. Miłej medytacji!

    NieprzyzwoityNerd

    (15 maja 2017 - 18:24)

    Nie wolno bagatelizować roli oddechu! Nigdy i żadnej sytuacji! I kropka! Oddychać proszę!

      Patryk Zielonka

      (15 maja 2017 - 20:06)

      Dokładnie tak. Ludzie zbyt mało uwagi poświęcają prawidłowemu oddychaniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *