zapanuj nad emocjami

OBUDŹ W SOBIE OLBRZYMA [CZ.5] „Jak zmienić dowolny aspekt życia?”

Nauka warunkowania neuroasocjacyjnego. Co to jest?

Jest to proces, który uwarunkuje twój system nerwowy tak, że zacznie on łączyć przyjemność z tym do czego chcesz konsekwentnie dążyć, a cierpienie z tym czego chcesz unikać. Proces ten nie wymaga ciągłego wysiłku ani wytężania siły woli.

Pierwszym krokiem do wprowadzenia zmiany jest zdecydowanie czego dokładnie chcemy (wyznaczenie kierunku, w którym chcemy się poruszać). Im dokładniej objaśnisz swojej podświadomości to do czego chcesz dążyć tym szybciej uda ci się to zdobyć. Nie skupiaj się na tym czego nie chcesz, bo dostaniesz tego w nadmiarze.

Drugi krok mówi o tym aby połączyć cierpienie z niedokonaniem zmiany, a przyjemność z jej natychmiastowym wprowadzeniem.

Krok trzeci mówi o przełamywaniu ograniczających nas wzorców. Większość ludzi chce osiągnąć nowe rezultaty, ale ciągle działa w stary sposób. Jednym ze sposobów na zachwianie czyjegoś wzorca zachowań jest nakłonienie go do zrobienia czegoś nieoczekiwanego.

Przykład: Był facet, który był uzależniony od słodyczy. Rzucono mu wyzwanie by przez cały dzień co jakiś określony czas jadł jednego cukierka czekoladowego. Zdziwiony facet zgodził się bez wahania myśląc, że jako uzależniony spokojnie podoła wyzwaniu. Jednak po pewnym czasie gdy zjadł już mnóstwo cukierków z rzędu, nie mógł już patrzeć na słodycze. Od tego czasu  miał w głowie obraz obrzydzenia gdy chciał znów sięgnąć po łakocie. Połączył więc cierpienie ze starym wzorcem dzięki temu przestał być uzależniony.

Krok czwarty: Znajdź alternatywę dla twojego starego wzorca. Wracając do przykładu faceta uzależnionego od słodyczy jego odskocznią po tym jak przełamał swój wzorzec mogło być zdrowe odżywianie, sport lub inne zajmujące hobby. Chodzi o to, żeby zapełnić jakoś to miejsce, które powstało na skutek usunięcia starego modelu zachowania.

Krok piąty: Uwarunkuj nowy wzorzec do uzyskania jego trwałości. Najprostszym sposobem uwarunkowania czegokolwiek jest ciągłe ćwiczenie. Wyznacz sobie szereg krótkoterminowych celów związanych z twoim nowym wzorcem i nagradzaj się za osiągnięcie każdego z nich. Wzmacniaj pożądane zachowania pochwałą. Pomyśl jak możesz nagradzać się za sukces. Pamiętaj, że jeśli chcesz by jakieś zachowanie się powtarzało, powinieneś połączyć z nim przyjemność a nie cierpienie.

A więc co chcesz zmienić w swoim życiu na lepsze? Pomyśl i sumiennie wykonaj każdy z tych kroków. Wtedy sukces murowany.

Pozdrawiam, Patryk.

jak zmienić dowolny aspekt życia

jak zmienić dowolny aspekt życia

Post Author: Patryk Zielonka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *