słowa

OBUDŹ W SOBIE OLBRZYMA [CZ.8] „10 emocjonalnych składników siły”

Streszczenie to niesie ze sobą wiedzę o tym:

1.W jaki sposób radzimy sobie z własnymi emocjami?

2.Jak zostać mistrzem w rozpoznawaniu i wykorzystywaniu swoich odczuć?

3.Jakie są najczęstsze negatywne emocje jakie odczuwamy, co próbują nam przekazać i jak im zaradzić?

4.Jakie uczucia w sobie wzmacniać by osiągnąć wielkość?

Według Anthonyego Robbinsa istnieją 4 strategie, za pomocą których ludzie radzą sobie z własnymi emocjami. Których użyłeś dzisiaj ty?

1.UNIKANIE. Często chcemy uniknąć zdarzeń wywołujących bolesne emocje. Unikamy sytuacji, w których odczuwamy strach, obawiamy się odrzucenia lub wyśmiania przez innych ludzi. Warto uzmysłowić sobie jakie są pozytywne znaczenia ukryte w uczuciach, które kiedyś uznawałaś za negatywne.

2.ODRZUCENIE. Uznajemy, że to co się nam przytrafiło wcale nie było takie bolesne, podczas gdy w środku ciągle czujemy, że dotknęła nas niesprawiedliwość. Odczuwanie jakiegoś uczucia i udawanie, że się go nie ma, przynosi tylko jeszcze większe cierpienie. Tłumione emocje zwiększają swoje natężenie powodując większy ból, by w ten sposób zwrócić na siebie uwagę.

3.RYWALIZACJA. Po jakimś czasie możemy wywiesić białą flagę i kompletnie poddać się negatywnym emocjom i wiążącym się z nimi cierpieniom. Wyolbrzymiamy wtedy własne emocje czyniąc je jeszcze bardziej tkliwszymi niż są naprawdę. Podejmując tą strategie rywalizujemy z innymi: „Mówisz, że ci źle? To posłuchaj, przez co ja muszę przechodzić!”.

4.UCZENIE SIĘ emocji i wykorzystywanie ich. Emocje, nawet te bolesne odgrywają rolę kompasu wskazującego na działanie, które powinieneś podjąć, by osiągnąć swoje zamierzenia. Jedynym sposobem skutecznego wykorzystania emocji jest zrozumienie, że wszystkie one ci służą. Zrozum, że wszelkie emocje, których doświadczasz są wielkim darem.

Co dla przykładu przekazują ci negatywne emocje?

Informują one, że twoje obecne zachowanie się nie sprawdza i powodem twojego cierpienia jest sposób w jaki postrzegasz otaczające cię zjawiska, albo w jaki działasz i komunikujesz innym ludziom o swoich potrzebach.


6 KROKÓW PROWADZĄCYCH DO MISTRZOSTWA EMOCJONALNEGO

1.Przekonaj się, co naprawdę czujesz.

Poświęć chwilę na identyfikację twoich emocji i zadawanie sobie pytań na ich temat.

Czujesz gniew? A może to nie jest gniew tylko poczułeś się urażony lub odczuwasz poczucie straty?

Pytania mogą pomóc zmniejszyć napięcie emocjonalne, dzięki czemu szybciej poradzisz sobie z całą sytuacją.

2.Uznaj i doceń swoje emocje, wiedząc, że cię wspierają.

Bądź wdzięczny za to, że jest w tobie coś co wysyła ci sygnały do działania, coś co zwraca ci uwagę na elementy, które musisz poprawić by być lepszym. Zaufaj swoim emocjom, nawet jeśli w danej chwili nie rozumiesz ich przekazu.

3.Bądź ciekaw tego, co mówią ci emocje.

Ciekawość pomoże ci zapanować nad emocjami, rozwiązać własny problem i zapobiec jego powtarzaniu w przyszłości.

Oto pytania, które możesz sobie zadawać by wzbudzić w sobie ciekawość własnych emocji.

-co naprawdę chciałbym czuć?

-o czym muszę się przekonać, bym odczuwał to, co odczuwałem dotychczas?

-co skłonny jestem zrobić by znaleźć rozwiązanie i zastosować je natychmiast?

-czego mogę się z tej sytuacji nauczyć?

4.Uwierz w siebie.

Czujesz negatywne emocje? Przypomnij sobie sytuacje, w której czułeś się podobnie i potrafiłeś poradzić sobie z tymi odczuciami. Doda ci to sił i pewności, że jesteś w stanie uporać się z problemem.

5.Nabierz pewności, że możesz sobie z własnym problemem poradzić nie tylko dzisiaj, ale i w przyszłości.

6.Znajdź w sobie entuzjazm i przystąp do działania.

Pomyśl o tym, że podejmując działanie zmienisz swoje obecne samopoczucie jak i również w przyszłości te same odczucia nie będą ci sprawiały problemów.


Zło najlepiej tłumić w zarodku. Więc wykorzystuj te metody od razu gdy poczujesz wezwanie do działania w postaci emocji.

10 WEZWAŃ DO DZIAŁANIA

Znajdziesz tu trochę rozważań na temat emocji, których większość ludzi próbuje unikać.

1.DYSKOMFORT. Czujemy się nieswojo i nabieramy ciągłego poczucia, że coś jest nie w porządku.

Komunikat: Nuda, zniecierpliwienie, niepewność, stres, drobne zakłopotanie.

Rozwiązanie: Wykorzystaj informacje, które zdobyłeś po przeczytaniu wpisu o zmianie przekonań. W skrócie: Określ jasno czego chcesz, a następnie spróbuj podejść do wszystkiego co robisz w trochę inny sposób jednocześnie sprawdzając jak te działania wpływają na twoje samopoczucie.

2.STRACH. Obejmuje wszystkie emocje od niepewności i obaw, aż po silne zmartwienie, lęk, a nawet przerażenie.

Komunikat: Przewidywanie, że musimy przygotować się do czegoś, co ma się niedługo wydarzyć.

Rozwiązanie: Zastanów się nad tym, czego się boisz i oceń co musisz zrobić, aby się do tego przygotować. Opracuj działania, które musisz podjąć by najlepiej poradzić sobie z sytuacją, która budzi twój lęk.

3.BÓL. Najczęściej jest wywoływany poczuciem utraty czegoś.

Komunikat: Twoje oczekiwania nie zostały spełnione.

Rozwiązanie: Zrozum, że być może tak naprawdę niczego nie straciłeś. Ponownie oceń sytuacje. Zadaj sobie pytanie: Czy doznałem straty czy może jednak oceniłem sytuacje zbyt pochopnie?

4.ZŁOŚĆ. Emocje od irytacji, po pretensje, oburzenie, wściekłość i furię.

Komunikat: Jedna z twoich życiowych reguł/zasad została złamana.

Rozwiązanie: Zrozum, że twoje zasady nie są jedynymi słusznymi, nawet jeśli masz do nich silny stosunek emocjonalny. Nie wszyscy również muszą znać twoje zasady. Spróbuj przerwać wzorzec złości zadając sobie pytania: „Czy osoba, która mnie rozzłościła o mnie dba i mnie szanuje?”, „Czego mogę się z tego wszystkiego nauczyć?”, „W jaki sposób powiedzieć tej osobie jak ważne są dla mnie moje zasady, tak by w przyszłości zamiast łamania reguł otrzymać od niej pomoc?”

5.FRUSTRACJA. Uczucie to może przychodzić z wielu kierunków. Gdy czujemy się osaczeni, gdy nie osiągnęliśmy tego co tak usilnie pragnęliśmy zdobyć itp.

Komunikat: Uważasz, że według siebie mógłbyś radzić sobie o wiele lepiej niż teraz.

Rozwiązanie: Znajdź inne sposoby osiągnięcia swoich celów. Poszukaj wzoru do naśladowania- kogoś kto osiągnął już to do czego ty teraz dążysz. Dostrzeż wielką satysfakcje z faktu, że to czego się nauczysz, pomoże ci nie tylko dzisiaj, ale i w przyszłości.

6.ROZCZAROWANIE. Niszczące poczucie, że ktoś lub coś cię zawiodło, albo że będzie ci czegoś brakować do końca życia. Rozczarowanie sprawia, że czujesz się smutny lub pokonany, ponieważ spodziewałeś się czegoś innego.

Komunikat: twoje oczekiwania najprawdopodobniej nigdy się nie spełnią i czas dostosować się do sytuacji podejmując nowe działania prowadzące do osiągnięcia nowego celu.

Rozwiązanie: Zastanów się nad wnioskami płynącymi z danej sytuacji. Pomyśl, czy twoje rozczarowanie nie jest spowodowane postawieniem sobie zbyt dużych oczekiwań. Uzbrój się w cierpliwość. Raz jeszcze określ swoje cele i zacznij pracować nad skuteczniejszym planem, który cię do nich doprowadzi.

7.WINA. Powoduje wyrzuty sumienia lub żal, że dokonało się czegoś niewłaściwego lub nie zrobiło tego co należało.

Komunikat: Złamałeś, którąś ze swoich najważniejszych zasad. Poczucie winy ma pomóc w dokonywaniu zmian, tak byś unikał określonych zachowań w przyszłości.

Rozwiązanie: Przyznaj się do winy. Potem dokonaj postanowienia, że to się nigdy więcej nie powtórzy.

8.NISKA SAMOOCENA. Poczucie braku pewności siebie. Pojawia się zawsze gdy nie potrafimy zrobić czegoś co według nas powinno zostać już przez nas opanowane.

Komunikat: Na razie nie masz wystarczających umiejętności by wykonać dane zadanie, więc potrzebujesz zdobyć więcej informacji, musisz lepiej zrozumieć sytuacje i pokazać większą pewność siebie.

Rozwiązanie: Zadaj sobie pytanie: „Czy rzeczywiście do niczego się nie nadaję, czy to może jednak tylko mój sposób postrzegania spotykających mnie sytuacji?” Jeżeli twoje emocje są uzasadnione, musisz znaleźć sposób aby działać lepiej niż dotychczas. Poczucie braku pewności siebie możesz użyć jako zachętę do pracy nad sobą. Pamiętaj, że nie musisz być doskonały we wszystkim co robisz. Postrzegaj siebie jako osobę, która się uczy i z dnia na dzień jest lepsza o kolejne doświadczenie. Potencjał pozwalający ci zdobyć perfekcje w każdej dziedzinie jest w tobie teraz i będzie zawsze.

9.PRZYTŁOCZENIE LUB PRZECIĄŻENIE. Przekonanie, że problem jest zbyt wielki i nic nie jest w stanie zmienić sytuacji.

Komunikat: Usiłujesz zrobić zbyt wiele naraz. Próbujesz zmienić wszystko w jeden dzień.

Rozwiązanie: Określ priorytety. Co jest dla ciebie w danej chwili najważniejsze. Wypisz wszystkie swoje cele i ułóż je według hierarchii ważności.

10.SAMOTNOŚĆ. Mieści się w tym wszystko przez co czujemy się sami, odcięci od świata i ludzi.

Komunikat: Potrzebujesz kontaktów z innymi ludźmi.

Rozwiązanie: Zrozum, że w każdej chwili możesz nawiązać z kimś kontakt. Dobrzy ludzie są wszędzie. Określ jakich kontaktów ci brakuje: czy to są kontakty intymne? Czy chcesz z kimś porozmawiać, pośmiać się? Odkryj swoje potrzeby.


Skupiając się w ciągu dnia tylko na tych emocjach, które chcesz odczuwać osiągniesz prawdziwą wielkość. To co przeczytasz poniżej jest antidotum na wszystkie negatywne emocje, które dotychczas cię nawiedzały.

10 EMOCJONALNYCH SKŁADNIKÓW SIŁY

1.MIŁOŚĆ I CIEPŁO. Jeżeli ktoś przychodzi do ciebie w stanie złości albo cierpienia, a ty odpowiesz mu miłością i ciepłem, jego emocje opadną i zmienią się.

Gdybyś tylko potrafił wystarczająco kochać, byłbyś najsilniejszym człowiekiem na świecie”

2.UZNANIE I WDZIĘCZNOŚĆ. Poprzez myśli i czyny można wyrażać miłość i podziękowanie za wszystkie dary otrzymane od życia, od ludzi lub zdobyte własnym doświadczeniem.

3.CIEKAWOŚĆ. Jeśli chcesz się w życiu rozwijać, stań się ciekaw wszystkiego jak dziecko. Jeżeli chcesz wyleczyć nudę, rozwiń w sobie ciekawość. Kiedy jesteś ciekawy, nic nie jest ani nudne, ani trudne.

4.PODNIECENIE I PASJA. Człowiek jest prawdziwie wielki, kiedy kieruje się w życiu pasją. W jaki sposób odnajdujemy pasję? W taki sam w jaki odnajdujemy miłość, ciepło, uznanie, wdzięczność i ciekawość: postanawiamy ją poczuć.

5.DETERMINACJA. Działanie z determinacją oznacza podjęcie stanowczej i konsekwentnej decyzji, a co za tym idzie, odcięcie wszystkich innych możliwości. Determinacja sprawia, że światło podjętej decyzji nie oślepia cię, lecz oświetla twoją drogę.

6.ELASTYCZNOŚĆ. Umiejętność dostosowania własnych reguł do sytuacji oraz elastyczność znaczeń przypisywanym określonym zjawiskom i własnym działaniom zdecydują o twoim sukcesie lub porażce oraz również o tym czy będziesz na swojej ścieżce do celu odczuwał radość.

7.PEWNOŚĆ I WIARA W SIEBIE. Wyobrażaj sobie emocje, na które właśnie w tej chwili zasługujesz, bądź ich pewien. Umiejętność działania w oparciu o wiarę w swoje możliwości motywuje cały postęp ludzkości.

8.RADOŚĆ. Wesołość i radość wzmacnia twoją samoocenę, czynią życie pogodniejszym i sprawiają, że ludzie wokół ciebie stają się szczęśliwsi. Radość potrafi zwalczyć uczucie strachu, złości, frustracji, rozczarowania, depresji, winy i poczucie nieprzystosowania.

9.WITALNOŚĆ. Jeśli nie dbasz o swoje ciało, trudniej ci cieszyć się pozytywnymi emocjami. Zawsze więc dbaj o swoją sprawność fizyczną.

10.DAWANIE. Nie ma większego bogactwa niż poczucie, że to co powiedziałeś lub zrobiłeś dało korzyść innej osobie.

pytanie

10 emocjonalnych składników siły

Post Author: Patryk Zielonka

2 thoughts on “OBUDŹ W SOBIE OLBRZYMA [CZ.8] „10 emocjonalnych składników siły”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *